Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-12, 10:17   #13
Enroth

Enroths avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 114

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth15 Visa inlägg
Enroth du får det att låta väldigt enkelt.

Säg att jag vill hämta statistik från ett lag och sedan analysera den, te.x Djurgården fotboll. Jag använder mig av Excel.

Då hittar jag te.x http://annabet.com/se/soccerstats/re...arden,191.html

importerar in den i excel och formaterar datan så den går att analysera.

sedan går det några veckor och jag vill analysera datan igen, så jag går in excel dokumentet och uppdaterar tabellen med de nya resultaten. Men då så uppdateras ju tabellen tillbaka till det vanliga formatet och jag får återigen formatera datan.

det känns som att det är svårt att hitta sidor som har tabeller som är helt optimala så man slipper formatera datan. Många sidor försöker väl också stoppa så man inte enkelt ska kunna scrapa deras information rakt av?

finns det något sätt att automatisera formateringen av datan i excel så man slipper göra sånt varje gång man ska in och analysera?

Mvh
Det jag beskrev är väldigt enkelt. Och jag tror inte någon kan nämna ett enklare program att göra det i.

Men som du nämner kan det va svårt att hitta sidor som är enkla att plocka statistik utav. För att skriva ett sånt script kan man behöva läsa några guider om macros, eller liknande om man inte helt enkelt kör på att klippa och klistra in det enligt någon mall, direkt i accessdatabasen eller via en .txt som access hämtar ifrån.

Sen, som jag nämnde, tipsade jag om att använda en databas (Access) och låta Excel hämta information ifrån denna. Vill man backa är det ju bara att backa. Inte många siffror som behövs ändras för det.

Självklart finns det många program som utmärkt klarar det som Excel och Access klarar - säkerligen med råge. Men saknar man utbildning och erfarenhet inom ämnet tror jag som sagt inte att det finns någon enklare mjukvara att använda/lära sig.

Utbildade väljer ju så klart den mjukvara de är bildade i eller använder till vardags.
Enroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat