Tycker astvalds tråd är väldigt intressant och inspirerande. Statistik-kunskap på högskolenivå behövs inte, och inte heller några fantastiska programmeringskunskaper.. däremot bör du ha lite erfarenhet om varje..
Har du en statistisk modell som du vill testa så går det ju i teorin att testa manuellt. Antingen på papper eller i Excel (alternativt Google Docs, min personliga favorit).
Jag kan försöka svara på dina frågor ur personlig erfarenhetssynpunkt.
1) Ja och nej. Jag har ingen statistisk bakgrund alls, men jobbar som systemutvecklare. För mig var det mer ett programmeringsprojekt och lite bollande med låtsasformler tills jag stötte på Sabermetrics (baseball-analys), vilket jag sedan började använda mer och mer och skruvade lite på existerande formler. Andra kan komma från andra hållet, dvs har statistisk bakgrund men aldrig programmerat.
2) Högskolestatistik är överkurs. Du blir inte sämre av det, men det finns redan färdiga statistiska modeller och om man sätter sig in i dem och förstår det så kan man vidareutveckla själv (om man har lite bakom pannbenet).
3) Jag använder mig av databaser, för det är min bakgrund. Jag har även nyttjat Excel vilket gör det relativt enkelt att hämta in data från websidor och göra slagningar i den. Men om datan skulle vara av varierad layout och komma från flera olika ställen, ja då kan det bli problem. I mitt baseballprojekt använder jag mySQL och har skrivit all kod för analys och formeluträkning i php. I hockeyn använder jag Google Docs Spreadsheet och har skrivit alla formler där.. hugget som stucket..
4) Som sagt, du måste hämta datan någonstans ifrån om du vill automatisera saker och ting. I Google Docs och Excel kan du "importera" HTML-tabeller från en URL, men om du programmerar en egen lösning får du ladda ner data och parsa den själv (finns bibliotek för sådant i de flesta språk).
|