Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-15, 00:01   #25
dellgren
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

När man surfar runt på Internetvågorna händer det att man hittar lite intressant och annorlunda saker. Inom sportens värld är det ju inget undantag och tack vare YouTube så kan man fynda en hel del bland dessa lite mer ovanliga idrotter.

Idag var det faktiskt på SVT Texts sida som jag hittade denna – lite annorlunda sport. Jag har sett den någon gång innan men då trott att det bara var ett jippo som visades. Men efter lite efterforskningar så kunde jag se att Ice Cross Downhill, som idrotten heter, faktiskt har ett världsmästerskap – Crashed Ice.

Ice Cross Downhill, alltså. Enligt SVT en blandning mellan ishockey, utförsåkning och bordercross. Det där med likheten till ishockey stryker jag direkt eftersom den enda kopplingen jag hittar är att det ofta är ishockeyspelare som utövar idrotten och att deras mundering är ishockeyliknande. Själva sporten i sig har precis lika mycket med konståkning att göra som men ishockey.

Världsmästerskapet i sporten är sponsrat av Red Bull och om man tittar på mästarna under 2000-talet finns det faktiskt en svensk som är dominant. Jasper Felder vann samtliga mästerskap 2001-2005 och vann sedan en deltävling i Schweiz 2009. Nuförtiden verkar det vara en finne, Arttu Pihlainen, som är dominant inom idrotten.

Vad går idrotten ut på då? Tja, fyra och fyra (oftast) ska man ta sig igenom en bana på sina skridskor. Men inte bara så enkelt. Den här ”banan” innehåller gupp, hinder, tvära svängar och framförallt en kraftig lutning nedåt. Så jag kan väl känna att man måste vara en idiot för att våga ge sig ut från startpositionen här. Men det är väl det som gör idrotten så spektakulär…

Tänkte avsluta med att visa ett YouTube-klipp från deltävlingen i Moskva 2011 så att du får ett litet grepp om vad det är för idrott vi pratar om. Hade du själv ställt upp på detta? Undertecknad kan inte ens stå på ett par skridskor och tycker dessutom det är läskigt när det går för fort nerför Vallåsen med skidor på fötterna så mitt svar – NEJ!

http://www.youtube.com/watch?v=ebiurZo-PSw

Onsdag 18 januari sänder SVT från första deltävlingen i Minnesota på SVT Play
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
performance (+5)
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat