Citat:
Ursprungligen postat av Pohjan
Om jag har räknat rätt isåfall på Tinos DO sheet som jag rättar så har jag.
Standardavvikelse 6554,322713
Och då blir z-score:
0,041404736
Hur ska man tolka detta. Då har det varit mkt tur eller hur ska jag tolka det?
|
Se det så här: om du har gått cirka +/- 0 kronor eller units, då kommer du också få fram en z-score nära 0. Ett z-score nära 0 indikerar att du inte gjort någon speciellt stor vinst utifrån den standardavvikelse dina spel har haft. Ett typiskt sådant resultat skulle du få om du lät en slantsingling avgöra vilken sida du spelar på; hemma/borta eller över/under.
Ju längre ifrån 0 du kommer med ditt z-score, ju större blir sannolikheten att ditt resultat är skiljt ifrån just 0 (vet inte hur jag ska förklara det bättre), och det är mätbart i en normalfördelning som Excels NORMSDIST-funktion använder sig av. Då får vi fram en sannolikhet att slumpen (exempelvis en slantsingling) skulle ha producerat samma resultat.
Ditt z-score är 0.04, vilket ger 48.4 %. Slumpen kan lätt ha skapat den vinst du genererat. Ett z-score om 1 hade varit knepigare för slumpen att åstadkomma (men naturligtvis möjligt). Chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1. Z-score 2 vore väl allas drömmar dock? Eller vad sägs om 2.2 % chans att gudarna varit på din sida?
All statistik man behöver kunna för sports betting går att lära sig i en statistisk grundkurs. Men för att underlätta kan väl z-score implementeras i spreadsheeten? Tillsammans med övriga siffror som finns får ni ett komplett utvärderingsverktyg där ni ser vilka som verkligen är vinnande sports bettors i längden.