Så tänkte passa på att dra lite kort om systemet då för att ta fram mina siffror.
Det baseras på antalet gjorda mål i snitt i respektive liga och även snittet på gjorda mål hemma och gjorda mål borta. Efter detta räknas det fram ett Attack/Försvarsvärde baserat på hur laget i fråga håller sig till ligasnittet. Detta räknas fram som ett snittvärde av antalet gjorda mål (för attackvärdet) totalt i ligan, över dom sex senaste samt över dom tio senaste matcherna. Försvarsvärdet räknas fram på samma sätt men över antalet insläppta mål då.
Detta leder oss då fram till ett "förväntat" antal mål från båda lagen, se screenshotet nedan. Utifrån dessa siffror så kör jag även lite poisson distribution på det för att få fram procentsiffrorna. Sedan jämför jag dessa med vad bolagen anser att procenten bör vara och om mina är högre så finns det ett värde i det spelet. Dom gråmarkerade spelen i exceldumpen är dom som jag anser ha bäst värde idag, inte självklart att dom går in men det är ju en annan sak.
Det man får tweaka med ännu är ju procenten baserat på laguppställningar, skador osv för att få fram ett korrekt värde. Jag tar inte hänsyn till historiska möten mellan lagen för det blev lite skevt men jag kollar ju över dessa innan jag lägger spelen för att se om det fortfarande håller eller om man ska modda eller skippa det. Finns mycket att tweaka och fundera på ännu men det är en början i alla fall.