Citat:
Ursprungligen postat av rovfisken666
Jaha, kanske du vill utveckla det där lite?
|
Som den före DnA kommenterade så handlar tråden om skatter. Jag jobbade på skatteverket förra sommaren och kommer göra samma sak denna sommar innan jag öppnar en egen byrå till hösten.
Lite grunder:
Alla här känner säkert till EU/icke-EU-bolag. Vinster från EU-bolag är inte skattepliktiga och skall därför inte ens tas upp i deklarationen.
För många har Moneybookers varit pengatvättaren. De som blivit kollade har varit korkade nog att göra uttag överstigande det belopp som krävs för att bankerna skall rapportera till skatteverket. En sådan inmatning syns i ett stenåldrigt datasystem hos skatteverket och gör att skattehandläggaren är tvungen att skicka ut en förfrågan till personen där denne får förklara vart pengarna härrör ifrån.
Det har funkat fint i några år men nu har skatteverket som är en seg myndighet insett att mycket skattemedel försvinner den här vägen och har inlett en "jakt" på främst poker-spelare. Tyvärr har sportsbettare samma mönster som pokerspelare så vi åker med av farten. De har öppnat en speciell avdelning i Göteborg som ska sköta detta. Våra grannar i Danmark har börjat undersöka ALLA utbetalningar från Moneybookers som följer ett visst mönster.
Vissa påstår att det skall vara säkert att använda moneybookers-kortet utanför skandinavien. Cyntax från pokerforum.nu, som är betydligt mer beläst än mig i ämnet, hävdar att det inte alls är säkert längre.
Vad innebär det om de kommer på dig?
Du får hur dina pengar hamnat på MB och troligtvis skatta 30 % på uttagen + 40 % i skattetillägg på den summan. Sammantaget pratar vi alltså 42% i skatt på det uttagna beloppet. Har du otur är det en grinig student som läser lagtexten ordagrant som undersöker dig och du får skatta för varje enskilt spel. Detta har dock aldrig skett men finns alltid som en möjlighet.
Så hur skall man göra??
En grundregel kan ju vara att om man vill fortsätta spela på sajter utanför EU (jag har slutat) så skall man göra så få transaktioner mellan bookien och MB som möjligt. För pengar fram och tillbaka från EU-bookies men eftersom du på asiater/karibiska som tex SBObet skattar på nettovinst+insättning så vill du hålla nere insättningarna så mycket det bara går. Därför var extremt varsam med uttag från dessa bookies och vänta tills du är "säker" på att inte gula sajten innan du gör ett uttag.
I övrigt kan man som iCash eller KP skrev tidigare flytta till Norge där alla vinster under 9999NOK är skattefria. Många andra länder funkar också som tex England.